Harry Potter - Golden Snitch

Tutorial - Upload Video Ke Dalam Blog Menggunakan Blogger

Cara Upload video menggunakan blogger

Selain menggunakan gambar, Video juga boleh dijadikan sebagai bahan penarik untuk korang expresikan post korang yang tidak dapat dibuat oleh gambar. Biasannya video yang diupload merupakan video lucu, muzik video, video komersial, video discovery dan juga video tutorial. Di sini saya akan terangkan bagaimana nak upload video ke blogger tanpa menggunakan You Tube atau media yang lain.

Sila Ikut Tutorial ini untuk meletakkan video kedalam blog menggunakan blogger.

1. Login ke dalam akaun blogger anda, kemudian klik New post.
2. Dalam New post, Korang cari ikon seperti gambar di bawah ni dan klik.

upload video menggunakan blogger

3. Sama seperti cara untuk upload gambar, klik "Choose a video to upload" untuk pilil video yang korang nak upload. Kemudian tekan upload. Tapi sebelum tu sila baca Terms and Condition terlebih dahulu.

Tutorial upload video

4. Jangka masa untuk upload video adalah berbeza pada setiap video yang korang nak upload, ia bergantung kepada sais video korang tu. Kalau saisnya kecil (cth: 3-5mb), korang kena tunggu beberapa minit. Kalau saisnya besar (cth: 10mb++) korang kena tunggu laaaaaaaaaaaama sikit bergantung kepada kelajuan internet korang. Untuk upload video menggunakan blogger ni memang lambat, jadi korang perlu banyakkan bersabar.

tutorialblog upload video

5. Korang cuma boleh tengok video tu apabila dah publish nanti. Sekiranya korang ingin mengubah sais paparan video ini menjadi besar, korang kena pindah daripada "Compose" kepada "HTML" kemudian cari kod class="BLOG_video_class" dan tukarkan kod yang bewarna Kuning untuk tinggi dan Oren untuk lebar.


<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"> <object class="BLOG_video_class" contentid="6647991690c3fe7e" height="388" id="BLOG_video-6647991690c3fe7e" width="500"></object></div> <br />

6. Bila dah siap korang boleh tengok Preview dan publish :D


Ini merupakan contoh video yang diupload menggunakan blogger, 
kualiti video memang x best.
 

Anak Kampung-Jimmy Palikat Fingerstyle Cover by Khaiangel
Nota: Video ni cuma main-main jer.. saya x terer main gitar ni.

Selamat mencuba dan semoga berjaya.. Senyum :D

Tags: Tutorial Blog, Tutorial Blog Cara Upload Videomenggunakan blogger, Tutorial Blog Melayu, Cara Buat Blog, Cara Bina Blog, Tutorial Blogspot, Tutorial Blogger

2 comments:

Don't forget to drop your comment.. Thanks ya!

Tutorial Blog Tutorial Blog Tutorial Blog
Creative Commons License
Khaiangel (Dot) Com is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License
.
©KhaiAngel.Blogspot.Com All Rights Reserved