Harry Potter - Golden Snitch

Info - Apa Yang Ada Dengan Minuman Tenaga?

Ada apa dengan minuman tenaga?
Kehidupan sekarang seolah-olah menjadi kabur, hampir semua orang tidak mempunyai masa yang cukup untuk membuat apa-apa. Terdapat begitu banyak benda yang perlu dibuat dan tidak mempunyai masa untuk berehat, apatah lagi untuk duduk dan makan hidangan yang sihat berkhasiat. Gabungan gaya hidup yang aktif, ditambah lagi dengan diet makan yang kurang daripada diet makanan yang ideal merupakan satu sebab mengapa terdapat minuman tenaga di dalam pasaran.

Jika korang bertanya soalan "Adakah minuman tenaga benar-benar menambah tenaga?" Maka jawapan yang mudah adalah Ya. Cuba lihat pada mana-mana sukan kegemaran korang, sudah pasti korang akan melihat minuman tenaga menjadi penaja. Redbull adalah antara minuman tenaga yang paling famous dan terdapat hampir di setiap sudut dunia. Populariti minuman tenaga ni boleh disahkan oleh berbilion-bilion dolar yang dibelanjakan ke atasnya.

Minuman tenaga juga boleh digunakan oleh hampir kesemua orang, dimana-mana sahaja, tidak kira umur dan saiz. Sama ada anda seorang lelaki berusia 20 tahun yang maraton keliling kampung/bandar atau warga emas berusia 65 tahun ke taman untuk berjalan kaki, minuman tenaga akan memberikan kalori bepada yang diperlukan untuk memberi tenaga tambahan.

Apa yang ada dalam minuman tenaga?
Minuman tenaga boleh datang dengan banyak nama yang berbeza tetapi juka melihat kedalam ramuan yang digunakan, kebanyakannya menggunakan ramuan yang sama. Perbezaan minuman tenaga yang paling ketara cumalah berkaitan dengan pembukusan dan pengiklanan. Dua bahan yang kerap digunakan dalam minuman tenaga adalah kafein dan karbohidrat. Kafein mempunyai kebolehan untuk merangsang dan karbohidrat memberikan badan anda bahan api untuk terus aktif :D.

1. Kafein?
Ya memang betul, bahan yang sama anda dapati dalam kopi korang boleh ditemui di dalam minuman tenaga. Kafein adalah bahan kimia yang dapat meningkatkan deria badan dan merangsang fungsi otak. Kesan kafein biasanya bertindak daripada 30 minit kepada beberapa jam selepas pengambilan. Jumlah minuman tenaga yang diperlukan untuk menyimpan orang yang bertenaga bergantung kepada berapa besar orang tu atau berapa kerap dia minum cecair ajaib ni.

Bahaya pengambilan Kafein tinggi 
Kafein adalah sejenis dadah yang popular yang digunakan dalam minuman cecair termasuk kopi, teh, minuman berkarbonat dan minuman tenaga. Ia juga boleh dijumpai dalam produk coklat. Kafein tidak berbahaya dengan sendirinya, ia cuma akan menjadi bahaya sekiranya ia diambil dalam jumlah yang banyak dan terlebih-lebih, jadi jangan melebih-lebih.

Kebanyakan orang tidak tahu bahawa kafein adalah diuretik. Ini bermakna, tahap kafein yang tinggi boleh menyebabkan orang ramai untuk kencing lebih kerap yang meningkatkan risiko dehidrasi. Berpeluh semasa melakukan aktiviti-aktiviti berat seperti sukan ditambah pula dengan diuretik boleh menyebabkan badan kekurangan air dan mungkin akan berada di tahap yang bahaya tanpapengetahuan kita. Kafein juga boleh menyebabkan ketagihan. Ini bermakna seseorang yang sudah biasa menggunakan produk yang mengandungi kafein mungkin memerlukan jumlahyang lebih banyak untuk mencapai keputusan yang sama seperti sebelum ini.

Antara kesan pengambilan kafein yang lain :
- Meningkatkan tekanan darah dan boleh menyebabkan degupan jantung tidak teratur
- Menjejaskan mental dan kesejahteraan sosial
- Mengganggu corak tidur
- Kebimbangan dan tekanan
- Mengurangkan tahap penghidratan dalam badan

2. Karbohidrat 
Minuman tenaga mengandungi paras gula yang sangatlah tinggi. Gula boleh menjadi sumber karbohidrat kepada badan. Walau bagaimanapun, pengambilan gula yang terlalu banyak juga boleh mempunyai kesan negatif ke atas badan, diabetes datang mengetuk pintu? Ia adalah salah untuk menganggap bahawa mengambil dalam jumlah yang besar minuman tenaga boleh membawa kepada kencing manis tetapi ia boleh menyebabkan beberapa gejala yang dilihat dalam keadaan perubatan.

Membuat minuman tenaga adalah satu tindakan pengimbangan yang halus. Kajian perubatan menunjukkan bahawa sekitar 20 hingga 25 gram gula dalam minuman 8 oz adalah jumlah yang ideal bagi setiap minuman tenaga. Tahap gula yang tinggi dalam aliran darah membuat darah yang lebih likat yang akan membuatkan jantung bekerja lebih (kerja overtime sikit).

Sementara ini, meningkatkan tahap gula boleh menyumbangkan tenaga tambahan yang besar kepada atlet semasa pertandingan, tetapi ia juga akan menyebabkan mereka berasa 2x lebih letih selepas aktiviti. Kerana badan tidak dapat menyediakan tenaga yang diperlukan secara semulajadi, kalau kesan minuman tenaga sudah hilang, ia mengambil masa lebih lama untuk badan untuk pulih aripada keletihan.

Fakta atau Hype 
Tidak dapat dipertikaikan bahawa, minuman tenaga adalah benar-benar berkesan dalam memberi atlet tenaga tambahan yang diperlukan. Tetapi keberkesanan dan keselamatan adalah dua perkara yang tidak patut dikelirukan dengan satu sama lain. Sama seperti benda-benda yang lain, terlalu banyak perkara baik pun akan menjadi buruk dari sudut yang berbeza.

Namun, tiada apa-apa yang dapat menandingi diet makanan yang sihat dan senaman yang dilakukan dengan betul untuk mendapatkan badan anda untuk keadaan fizikal yang terbaik. Masalah dengan masyarakat hari ini adalah bahawa semua orang mahu mendapatkan hasil yang terbaik dalam masa yang singkat, dan sentiasa mengambil jalan pintas untuk melakukannya. Minuman tenaga boleh membantu korang untuk dapatkan tenaga dengan cepat, tetapi korang jangan lupa bahawa kadang-kadang boleh membuatkan korang 2 kali ganda lebih letih selepas hilang kesannya.

Pastikan korang sedar apa yang ada dalam botol itu sebelum anda minum :D Sila tengok-tengok Info grafik di bawah ni untuk ketahui apa yang terkandung dalam minuman kesayangan korang ni. Ketahui, sama ada meminum minuman tenaga benar-benar berbaloi untuk anda minum atau tidak ^^. kalau berbaloi, Korang minummm jerr sampai jadi superman :D.


What's Your Energy Drink? | Infographic |

(Source : Article | Infographic)

No comments:

Post a Comment

Don't forget to drop your comment.. Thanks ya!

Tutorial Blog Tutorial Blog Tutorial Blog
Creative Commons License
Khaiangel (Dot) Com is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License
.
©KhaiAngel.Blogspot.Com All Rights Reserved